Pagina 1 van 1

Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Geplaatst: 15-08-2011 15:36
door Jaap Huizenga
Beste Forumleden,

De CM400T van 1984, met nu 21.000 km. op de klok, van mijn vrouw Tiny, lekt een beetje olie bij het koppelingheveltje en de toerentellerkabel (in het rechter karterdeksel). Het motorblok is nog nooit los geweest. De O-ring en het keerringetje en de dekselpakking heb ik al in mijn bezit. Vol overgave ben ik begonnen met het lossleutelen van het rechter karterdeksel. Na alle bouten (verschillende lengtes) te hebben losgesleuteld en de toerenteller- en koppelingskabel te hebben losgenomen, was ik in de veronderstelling, dat ik nu het rechter karterdeksel kon losnemen om de O-ring en de oliekeerring te vervangen. Dat viel behoorlijk tegen. Met de beste wil van de wereld was het rechter karterdeksel niet los te krijgen. Ik heb voorzichtig met een rubberhamer getikt om te trachten het deksel los te krijgen, hetgeen echter niet lukte. Weet iemand van jullie raad of heeft iemand de gouden tip om het rechter karterdeksel los te krijgen. Ik durf er eigenlijk mook niet een beitel of iets dergelijks tussen te zetten, omdat ik bang ben, dat ik daarmee het aluminium beschadig. Alvast hartelijk dank voor jullie reakties

Geplaatst: 18-08-2011 12:24
door ThijsV
Misschien een domme vraag maar: weet je zeker dat je alle boutjes hebt losgemaakt?

Geplaatst: 19-08-2011 21:34
door Jaap Huizenga
Jazekerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr !!!!

Re: Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Geplaatst: 27-09-2011 07:10
door Jaap Huizenga
Beste mensen,

Het klusje is geklaard.

Vr. Gr.
Jaap
Jaap Huizenga schreef:Beste Forumleden,

De CM400T van 1984, met nu 21.000 km. op de klok, van mijn vrouw Tiny, lekt een beetje olie bij het koppelingheveltje en de toerentellerkabel (in het rechter karterdeksel). Het motorblok is nog nooit los geweest. De O-ring en het keerringetje en de dekselpakking heb ik al in mijn bezit. Vol overgave ben ik begonnen met het lossleutelen van het rechter karterdeksel. Na alle bouten (verschillende lengtes) te hebben losgesleuteld en de toerenteller- en koppelingskabel te hebben losgenomen, was ik in de veronderstelling, dat ik nu het rechter karterdeksel kon losnemen om de O-ring en de oliekeerring te vervangen. Dat viel behoorlijk tegen. Met de beste wil van de wereld was het rechter karterdeksel niet los te krijgen. Ik heb voorzichtig met een rubberhamer getikt om te trachten het deksel los te krijgen, hetgeen echter niet lukte. Weet iemand van jullie raad of heeft iemand de gouden tip om het rechter karterdeksel los te krijgen. Ik durf er eigenlijk mook niet een beitel of iets dergelijks tussen te zetten, omdat ik bang ben, dat ik daarmee het aluminium beschadig. Alvast hartelijk dank voor jullie reakties

Re: Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Geplaatst: 27-09-2011 10:50
door Ben
Jaap Huizenga schreef:Beste mensen,
Het klusje is geklaard.
Vr. Gr.
Da's hartstikke mooi.
Als je er even bij vermeld hoe en wat nu het probleem was kunnen anderen daar misschien hun voordeel een keer mee doen. :)

Re: Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Geplaatst: 02-11-2011 08:06
door Jaap Huizenga
Ben schreef:
Jaap Huizenga schreef:Beste mensen,
Het klusje is geklaard.
Vr. Gr.
Da's hartstikke mooi.
Als je er even bij vermeld hoe en wat nu het probleem was kunnen anderen daar misschien hun voordeel een keer mee doen. :)
Zie hiervoor het eerste bericht, waarmee ik dit topic heb gestart.

Vr. Gr. Jaap :) :) :)

Geplaatst: 02-11-2011 13:28
door Guus
Volgens mij bedoelde Ben de oplossing...

Daar kunnen we allemaal meer van leren. Dus hoe heb je de deksel los gekregen?

Geplaatst: 02-11-2011 14:06
door Ben
Guus schreef:Volgens mij bedoelde Ben de oplossing...
Daar kunnen we allemaal meer van leren. Dus hoe heb je de deksel los gekregen?
Dat bedoelde ik, daar hebben we allemaal wat aan :)

Geplaatst: 02-11-2011 17:08
door Jaap Huizenga
Ik heb "gepast geweld" gebruikt, waarna de zaak eindelijk loskwam. Nieuwe keerringen erin voor koppelingshevel en toerenteller. Nieuwe pakking gemonteerd tussen blok en rechter deksel. Hierna de zaak weer gemonteerd. Bouten (even puzzelen i.v.m. verschillende lengtes) voorzien van een likje kopervet. Door de motor op de jiffy te zetten hoefde er ook geen carterolie afgetapt te worden. Na dit klusje, bleek alles weer dicht te zijn en behoorden de kleine olielekkeages gelukkig tot het verleden.

Vr. Gr.
Jaap

Geplaatst: 02-11-2011 21:08
door Guus
De volhouder wint dus.

Tnx voor de uitleg!