Onderhoud 2010 van ThijsV's CM400T

Plaats hier jou verhaal over je ervaringen met een CM400
ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Onderhoud 2010 van ThijsV's CM400T

Bericht door ThijsV » 16-12-2009 12:05

In dit topic zal ik een verslagje maken van het grote onderhoud dat ik dit jaar aan m'n CM400T zal gaan uitvoeren. Wellicht leuk voor anderen om te lezen en hopelijk ook een bron van inspiratie. Het gaat wel een meermaandenproject worden aangezien ik ook nog dien te studeren en andere hobby's dien uit te voeren :wink:

Gisteravond heb ik de (kapotte) accu uit m'n CM400T gehaald. Volgens de vorige eigenaar is hij kapot. Hij geeft in elk geval geen spanning meer en in de meeste cellen is het accuwater gedaald tot enkele centimeters onder het minimum. Ik wil er een (onderhoudsvrije) gelaccu voor in de plaats gaan zetten om de kans op accuproblemen te minimaliseren.
Verder zijn een deel van het kleppendeksel en de bovenste koelrib gepoests.

Okay, next!

EDIT: net kwam de postbode een grote doos brengen met daarin een tweedehands Hepco & Becker bagagedrager. Wordt nog wel een heel gebed en veel extra onderdelen om hem correct te bevestigen maar dan zit er ook wel wat moois op! Foto's volgen.
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Bericht door ThijsV » 14-01-2010 22:10

Vandaag kwam de postbode alweer, nu met een doos van Louis.de.

Vandaag is de nieuwe remlichtschakelaar bevestigd, de nieuwe accu gevuld (het is toch een normale loodaccu geworden...), opgeladen en in de motor bevestigd en is het contact getest.
Bevindingen: de accu werkt en alle lampen doen het, op een knipperlichtje na. Wel haperen de schakelaars een beetje dus die moeten van binnen schoongemaakt worden. De motor wilde nog niet starten. Ik kreeg wel de indruk dat de startmotor voldoende toeren maakte maar er leek geen ontsteking plaats te vinden. Binnenkort eens uitvogelen wat hier verkeerd bij gaat. Sowieso schijnen volgens de vorige eigenaar de carburateurs verstopt te zitten dus daar gaat binnenkort naar gekeken worden door een expert.

Verder een mooie beschadiging op de tank gemaakt bij het naar buiten rijden... :evil:
Bevindingen: doe dat rustig en dus niet te gehaast.
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Bericht door ThijsV » 17-01-2010 18:53

Zo, nog een update. Voor de gein heb ik vandaag de schroeven onderin beide vlotterkamers opengedraaid zodat deze leeg konden lopen in een lege fles. Dat bleek geen slecht idee: er kwam een roestbruine drab uit met mooie zwarte stukjes erin. Na enig onderzoek bleek de brandstof in de tank dezelfde kleur te hebben... :?
Vervolgens de carburateurs eens doorgespoeld met schone wasbenzine. Ze staan nu te weken, vanavond zal ik ze weer leeg laten lopen.
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

Ben
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 09-04-2008 15:13

Bericht door Ben » 17-01-2010 22:00

ThijsV schreef:Zo, nog een update. Voor de gein heb ik vandaag de schroeven onderin beide vlotterkamers opengedraaid zodat deze leeg konden lopen in een lege fles. Dat bleek geen slecht idee: er kwam een roestbruine drab uit met mooie zwarte stukjes erin. Na enig onderzoek bleek de brandstof in de tank dezelfde kleur te hebben... :?
Vervolgens de carburateurs eens doorgespoeld met schone wasbenzine. Ze staan nu te weken, vanavond zal ik ze weer leeg laten lopen.
En de tank leeg laten lopen en controleren op ROEST !!!!!!

Als je tank van binnen naar de kl.... is zul je hem moeten reinigen en behandelen met coating anders blijf je met die rommel zitten.
Het kan ook gewoon heeeeel oude brandstof zijn die gewoon kapot is, dan is het een kwestie van de tank goed schoonspoelen en nieuwe brandstof erin.
Red Devil ;-)

ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Bericht door ThijsV » 18-01-2010 19:01

Hoi Ben,

Nader onderzoek is uitgevoerd, de tank is daadwerkelijk verroest van binnen. En ook niet zo'n beetje: je kon de roestvlokken horen rammelen als je de tank schudde. Hij heeft vannacht gedroogd en zonet heb ik hem gespoeld met water en afwasmiddel. Je wilt niet weten wat eruit kwam...
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

Ben
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 09-04-2008 15:13

Bericht door Ben » 18-01-2010 19:14

ThijsV schreef:Hoi Ben,

Nader onderzoek is uitgevoerd, de tank is daadwerkelijk verroest van binnen. En ook niet zo'n beetje: je kon de roestvlokken horen rammelen als je de tank schudde. Hij heeft vannacht gedroogd en zonet heb ik hem gespoeld met water en afwasmiddel. Je wilt niet weten wat eruit kwam...
Ik zou het dan serieus overwegen om hem te reinigen en te coaten, daar zijn speciale setjes voor te koop met reinigingsmiddel en coating voor de complete behandeling.
http://yamaha.bensiebers.nl/docs/gebrui ... oating.pdf
Red Devil ;-)

ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Bericht door ThijsV » 18-01-2010 19:24

Thanks, ik ga zo'n setje aanschaffen! Het ziet eruit alsof het wel eens zou kunnen werken.
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

Ben
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 09-04-2008 15:13

Bericht door Ben » 18-01-2010 21:06

ThijsV schreef:Thanks, ik ga zo'n setje aanschaffen! Het ziet eruit alsof het wel eens zou kunnen werken.
Als je het goed doet en de tijd neemt werkt het zeker. En in jou geval lijkt het me pure noodzaak. Succes met het klusje :wink:
Red Devil ;-)

ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Bericht door ThijsV » 14-02-2010 11:37

Voor een foto-impressie van het onderhoud tot nu toe, zie:

http://www.students.science.uu.nl/~3176398/
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

Toto
CM-Rijder
Berichten: 114
Lid geworden op: 12-04-2008 12:14

Bericht door Toto » 14-02-2010 21:48

ThijsV schreef:Hoi Ben,

Nader onderzoek is uitgevoerd, de tank is daadwerkelijk verroest van binnen. En ook niet zo'n beetje: je kon de roestvlokken horen rammelen als je de tank schudde. Hij heeft vannacht gedroogd en zonet heb ik hem gespoeld met water en afwasmiddel. Je wilt niet weten wat eruit kwam...
Je kan ook deze aanschaffen en nieuw spuiten. Is misschien beduidend minder werk, ervanuitgaande dat ie van binnen gaaf is natuurlijk.

Plaats reactie