Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Stel hier je vragen aan andere forum gebruikers als je technische problemen hebt.
Plaats reactie
Jaap Huizenga
CM-Rijder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2010 16:43

Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Bericht door Jaap Huizenga » 15-08-2011 15:36

Beste Forumleden,

De CM400T van 1984, met nu 21.000 km. op de klok, van mijn vrouw Tiny, lekt een beetje olie bij het koppelingheveltje en de toerentellerkabel (in het rechter karterdeksel). Het motorblok is nog nooit los geweest. De O-ring en het keerringetje en de dekselpakking heb ik al in mijn bezit. Vol overgave ben ik begonnen met het lossleutelen van het rechter karterdeksel. Na alle bouten (verschillende lengtes) te hebben losgesleuteld en de toerenteller- en koppelingskabel te hebben losgenomen, was ik in de veronderstelling, dat ik nu het rechter karterdeksel kon losnemen om de O-ring en de oliekeerring te vervangen. Dat viel behoorlijk tegen. Met de beste wil van de wereld was het rechter karterdeksel niet los te krijgen. Ik heb voorzichtig met een rubberhamer getikt om te trachten het deksel los te krijgen, hetgeen echter niet lukte. Weet iemand van jullie raad of heeft iemand de gouden tip om het rechter karterdeksel los te krijgen. Ik durf er eigenlijk mook niet een beitel of iets dergelijks tussen te zetten, omdat ik bang ben, dat ik daarmee het aluminium beschadig. Alvast hartelijk dank voor jullie reakties

ThijsV
Site Admin
Berichten: 83
Lid geworden op: 10-08-2009 12:50

Bericht door ThijsV » 18-08-2011 12:24

Misschien een domme vraag maar: weet je zeker dat je alle boutjes hebt losgemaakt?
Ride The Lightning!
Mijn CM400T webpagina

Jaap Huizenga
CM-Rijder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2010 16:43

Bericht door Jaap Huizenga » 19-08-2011 21:34

Jazekerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr !!!!

Jaap Huizenga
CM-Rijder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2010 16:43

Re: Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Bericht door Jaap Huizenga » 27-09-2011 07:10

Beste mensen,

Het klusje is geklaard.

Vr. Gr.
Jaap
Jaap Huizenga schreef:Beste Forumleden,

De CM400T van 1984, met nu 21.000 km. op de klok, van mijn vrouw Tiny, lekt een beetje olie bij het koppelingheveltje en de toerentellerkabel (in het rechter karterdeksel). Het motorblok is nog nooit los geweest. De O-ring en het keerringetje en de dekselpakking heb ik al in mijn bezit. Vol overgave ben ik begonnen met het lossleutelen van het rechter karterdeksel. Na alle bouten (verschillende lengtes) te hebben losgesleuteld en de toerenteller- en koppelingskabel te hebben losgenomen, was ik in de veronderstelling, dat ik nu het rechter karterdeksel kon losnemen om de O-ring en de oliekeerring te vervangen. Dat viel behoorlijk tegen. Met de beste wil van de wereld was het rechter karterdeksel niet los te krijgen. Ik heb voorzichtig met een rubberhamer getikt om te trachten het deksel los te krijgen, hetgeen echter niet lukte. Weet iemand van jullie raad of heeft iemand de gouden tip om het rechter karterdeksel los te krijgen. Ik durf er eigenlijk mook niet een beitel of iets dergelijks tussen te zetten, omdat ik bang ben, dat ik daarmee het aluminium beschadig. Alvast hartelijk dank voor jullie reakties

Ben
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 09-04-2008 15:13

Re: Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Bericht door Ben » 27-09-2011 10:50

Jaap Huizenga schreef:Beste mensen,
Het klusje is geklaard.
Vr. Gr.
Da's hartstikke mooi.
Als je er even bij vermeld hoe en wat nu het probleem was kunnen anderen daar misschien hun voordeel een keer mee doen. :)
Red Devil ;-)

Jaap Huizenga
CM-Rijder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2010 16:43

Re: Olielekkage bij koppelingshevel en toerentellerkabel.

Bericht door Jaap Huizenga » 02-11-2011 08:06

Ben schreef:
Jaap Huizenga schreef:Beste mensen,
Het klusje is geklaard.
Vr. Gr.
Da's hartstikke mooi.
Als je er even bij vermeld hoe en wat nu het probleem was kunnen anderen daar misschien hun voordeel een keer mee doen. :)
Zie hiervoor het eerste bericht, waarmee ik dit topic heb gestart.

Vr. Gr. Jaap :) :) :)

Guus
CM-Rijder
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-10-2011 12:04

Bericht door Guus » 02-11-2011 13:28

Volgens mij bedoelde Ben de oplossing...

Daar kunnen we allemaal meer van leren. Dus hoe heb je de deksel los gekregen?
KTM 990 Adventure (2006)
Honda CM400t (1983)

Ben
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 09-04-2008 15:13

Bericht door Ben » 02-11-2011 14:06

Guus schreef:Volgens mij bedoelde Ben de oplossing...
Daar kunnen we allemaal meer van leren. Dus hoe heb je de deksel los gekregen?
Dat bedoelde ik, daar hebben we allemaal wat aan :)
Red Devil ;-)

Jaap Huizenga
CM-Rijder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2010 16:43

Bericht door Jaap Huizenga » 02-11-2011 17:08

Ik heb "gepast geweld" gebruikt, waarna de zaak eindelijk loskwam. Nieuwe keerringen erin voor koppelingshevel en toerenteller. Nieuwe pakking gemonteerd tussen blok en rechter deksel. Hierna de zaak weer gemonteerd. Bouten (even puzzelen i.v.m. verschillende lengtes) voorzien van een likje kopervet. Door de motor op de jiffy te zetten hoefde er ook geen carterolie afgetapt te worden. Na dit klusje, bleek alles weer dicht te zijn en behoorden de kleine olielekkeages gelukkig tot het verleden.

Vr. Gr.
Jaap

Guus
CM-Rijder
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-10-2011 12:04

Bericht door Guus » 02-11-2011 21:08

De volhouder wint dus.

Tnx voor de uitleg!
KTM 990 Adventure (2006)
Honda CM400t (1983)

Plaats reactie